Zaman dahulu,kita diajar oleh ibubapa atau guru kaedah a,b,c hingga
z.Alhamdulillah masuk tadika kita dah boleh membaca dengan baik.Akan
tetapi zaman berubah dan kanak-kanak zaman sekarang bukan lagi macam
dahulu.Mungkin kerana peredaran zaman,segelintir kanak-kanak tidak dapat
lagi menerima kaedah yang diguna pakai dulu.Disebabkan itu,muncullah
pelbagai kaedah supaya kanak-kanak dapat membaca dan salah satunya
kaedah fonetik.
Apa itu Kaedah Fonetik?
Kaedah fonik berasaskan teori bahawa belajar membaca melibatkan
kebolehan mengenal kod (lambang), hubungan antara bunyi dan lambang yang
dilihat. Kaedah fonik ini menekankan kepada setiap bunyi-bunyi abjad
yang terdapat dalam bahasa.Setiap abjad mempunyai bunyi-bunyi tertentu
dan ada juga abjad yang mempunyai lebih daripada satu bunyi terutama
dalam bahasa Inggeris. Kanak-kanak didedahkan dengan bunyi-bunyi vokal
dan konsonan seperti:
A = aaaa E = e’h E = eh
I = iiiii O = oooo U = uuuu
B = beh C = ceh D = deh F = feh G = geh H = heh J = jeh K = keh L = el
M = em N = en P = peh Q = qeh R = rer S = sss T = the V = vev W = weh Y
= yeh Z = zez
Sambil mengajar bunyi abjad boleh juga diajar secara
permulaan bunyi perkataan seperti huruf “a” adik, abang, api dan
lain-lain. Cara pengajaran Fonik ialah dengan mencantumkan vokal dengan
konsonan untuk membentuk perkataan.Mulakan dengan perkataan yang pendek
dan mudah dahulu serta mulakan dengan huruf vokal. Seterusnya permulaan
perkataan,akhiran perkataan,pertengahan perkataan dan baru dimasukkan
ng, ny, kh, dan sy.
Di antara kebaikan kaedah fonik ialah jika kanak-kanak telah
menguasai kesemua bunyi abjad, mereka akan boleh membaca dalam apa jua
bahasa. Bagi kaedah fonik juga kanak-kanak tidak akan tersangkut di
peringkat sukukata tertutup kerana bagi membaca sesuatu ayat mereka
harus terus membunyikan perkataan sehingga selesai satu
perkataan.Sebaliknya, kanak-kanak yang diajar membaca berdasarkan kaedah
abjad,terutamanya di sekolah-sekolah, atau berdasarkan kaedah pandang
dan sebut ,biasanya di tadika-tadika, mereka tidak dapat membaca dalam
bahasa Inggeris langsung.
Walaupun menggunakan huruf-huruf roman yang sama, mereka tidak dapat
menggunakan kemahiran membaca dalam bahasa Melayu untuk membaca dalam
bahasa Inggeris hanya kerana kaedah mengeja atau suku kata tidak serasi
langsung untuk bahasa Inggeris. Apa yang dapat dilihat di
sekolah-sekolah, mereka terpaksa menghafal-hafal perkataan Inggeris dari
segi ejaan dan sebutannya. Banyak manalah yang mampu dihafal oleh
kanak-anak apatah lagi untuk mengingat maksudnya pula.Dalam kaedah ini
kanak-kanak diajar mengenal simbol iaitu huruf, hanya mereka tidak
diajar nama huruf tersebut tetapi hanya bunyi yang dikaitkan dengan
simbol tersebut.Kanak-kanak memang mengenal huruf cuma bukan nama huruf
tersebut. Nama huruf hanya diajar setelah mereka pandai membaca sahaja.
{ 0 comments... read them below or add one }
Post a Comment